Łodzie rybackie przy brzegu
011082 Jacobus Albertus Michaël JACOBS [1812-1879] Łodzie rybackie przy brzegu
olej na desce, 41,2 x 51,5 cm, sygn. p.d. "Jacob Jacobs"
Jacob Albert Michael JACOBS [1812 Antwerpia -1879 Antwerpia] Belgijski marynista, pejzażysta i animalista. Jacobs studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Antwerpii, w pracowniach Mathieu Ignace van Brée (1773-1839) i Egidiusa Wappersa (1803-1874). Pasjonowało go malarstwo dawnych mistrzów, szczególnym upodobaniem darzył prace Claude’a Lorraina, Willema van de Velde oraz Josepha Verneta. W 1833 roku artysta zadebiutował i zarazem zdobył uznanie na antwerpskim Salonie. W kolejnych latach wystawiał prace na Salonach również w Gent i Brukseli. W 1836 roku obrazy Plaża w Scheveningen oraz Latarnia morska nad spokojną taflą morza zostały zakupione przez miasto. Artysta wiele podróżował po francuskim i belgijskim wybrzeżu Morza Północnego. W 1837 roku wyjechał na dalsze studia malarskie do Holandii, zaś jesień 1838 roku spędził w Konstantynopolu. Odbył liczne podróże m.in. do Egiptu, Azji Mniejszej, Grecji, Włoch, Austrii, Francji, Anglii i Skandynawii. Dwukrotnie wyjeżdżał do Rosji, a w roku 1847 wspólnie z Wappersem objechał Niemcy, gdzie wykonał liczne szkice do pejzażów, inspirowane malarstwem romantyków niemieckich. Najbardziej charakterystyczne dla wczesnego okresu twórczości były jego orientalizujące widoki Nilu i zachody słońca. Późniejsze obrazy bliższe były malarstwu realistycznemu. Najchętniej podejmowany temat stanowiły mariny oraz widoki wybrzeży, w których morze oraz spławne rzeki stawały się głównym motywem przedstawienia. W tych pracach najbardziej widoczny był kunszt artysty, precyzyjne pociągnięcia pędzla, bogactwo kolorystyki i doskonała umiejętność oddania natury. Jacobs oprócz pejzażu, sięgał także po przedstawienia zwierząt. Od 1843 roku wykładał w antwerpskiej Akademii zarówno w zakresie marynistyki, pejzażu, jak i animalistyki. W 1845 roku otrzymał złoty medal na Wystawie Sztuki w Brukseli. Obraz Katastrofa statku ‘Floridian’ na wybrzeżu Essex, 28.02.1848 okazał się perłą dorocznej wystawy brukselskiej Akademii odbywającej się w 1849 roku. Z czasem został zakupiony przez króla Ludwiga I do zbiorów Pinakoteki Monachijskiej. Malarstwo Jacobsa cieszyło się dużym zainteresowaniem na dworach europejskich. Król Leopold I nabył płótno Arabowie odpoczywający na pustyni w 1848 roku. Po sukcesie wystawy w Osborne również królowa Wiktoria odkupiła od artysty Widok Nilu do swojej kolekcji. W 1857 roku, na wystawie w Brukseli, Herzog von Brabant, późniejszy król Leopold II nabył obraz Ruiny świątyni w Karnaku.Na wystawie Muzeum Sztuki Współczesnej w Brukseli (1861 r.) artysta prezentował Wodospad z Glommen w Norwegii. W latach 60. XIX wieku Jacobs malował głównie pejzaże z rejonów Skandynawii i weduty holenderskie, w tym przede wszystkim widoki Antwerpii. Od 1875 roku był honorowym członkiem Królewskiej Akademii Belgijskiej. Jego obrazy znajdują się w kolekcjach muzealnych w Antwerpii, Courtai i Weimarze.
olej na desce, 41,2 x 51,5 cm, sygn. p.d. "Jacob Jacobs"
Jacob Albert Michael JACOBS [1812 Antwerpia -1879 Antwerpia] Belgijski marynista, pejzażysta i animalista. Jacobs studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Antwerpii, w pracowniach Mathieu Ignace van Brée (1773-1839) i Egidiusa Wappersa (1803-1874). Pasjonowało go malarstwo dawnych mistrzów, szczególnym upodobaniem darzył prace Claude’a Lorraina, Willema van de Velde oraz Josepha Verneta. W 1833 roku artysta zadebiutował i zarazem zdobył uznanie na antwerpskim Salonie. W kolejnych latach wystawiał prace na Salonach również w Gent i Brukseli. W 1836 roku obrazy Plaża w Scheveningen oraz Latarnia morska nad spokojną taflą morza zostały zakupione przez miasto. Artysta wiele podróżował po francuskim i belgijskim wybrzeżu Morza Północnego. W 1837 roku wyjechał na dalsze studia malarskie do Holandii, zaś jesień 1838 roku spędził w Konstantynopolu. Odbył liczne podróże m.in. do Egiptu, Azji Mniejszej, Grecji, Włoch, Austrii, Francji, Anglii i Skandynawii. Dwukrotnie wyjeżdżał do Rosji, a w roku 1847 wspólnie z Wappersem objechał Niemcy, gdzie wykonał liczne szkice do pejzażów, inspirowane malarstwem romantyków niemieckich. Najbardziej charakterystyczne dla wczesnego okresu twórczości były jego orientalizujące widoki Nilu i zachody słońca. Późniejsze obrazy bliższe były malarstwu realistycznemu. Najchętniej podejmowany temat stanowiły mariny oraz widoki wybrzeży, w których morze oraz spławne rzeki stawały się głównym motywem przedstawienia. W tych pracach najbardziej widoczny był kunszt artysty, precyzyjne pociągnięcia pędzla, bogactwo kolorystyki i doskonała umiejętność oddania natury. Jacobs oprócz pejzażu, sięgał także po przedstawienia zwierząt. Od 1843 roku wykładał w antwerpskiej Akademii zarówno w zakresie marynistyki, pejzażu, jak i animalistyki. W 1845 roku otrzymał złoty medal na Wystawie Sztuki w Brukseli. Obraz Katastrofa statku ‘Floridian’ na wybrzeżu Essex, 28.02.1848 okazał się perłą dorocznej wystawy brukselskiej Akademii odbywającej się w 1849 roku. Z czasem został zakupiony przez króla Ludwiga I do zbiorów Pinakoteki Monachijskiej. Malarstwo Jacobsa cieszyło się dużym zainteresowaniem na dworach europejskich. Król Leopold I nabył płótno Arabowie odpoczywający na pustyni w 1848 roku. Po sukcesie wystawy w Osborne również królowa Wiktoria odkupiła od artysty Widok Nilu do swojej kolekcji. W 1857 roku, na wystawie w Brukseli, Herzog von Brabant, późniejszy król Leopold II nabył obraz Ruiny świątyni w Karnaku.Na wystawie Muzeum Sztuki Współczesnej w Brukseli (1861 r.) artysta prezentował Wodospad z Glommen w Norwegii. W latach 60. XIX wieku Jacobs malował głównie pejzaże z rejonów Skandynawii i weduty holenderskie, w tym przede wszystkim widoki Antwerpii. Od 1875 roku był honorowym członkiem Królewskiej Akademii Belgijskiej. Jego obrazy znajdują się w kolekcjach muzealnych w Antwerpii, Courtai i Weimarze.