Bez tytułu (z portfolio Electro-magie)
020102 MAN RAY [1890-1976]
bez tytułu (z portfolio Electro-magie), 1969 r.
akwaforta i akwatinta na papierze Japon nacré,
wym.: 38 x 27,5 cm
sygnowany p.d.: "man Ray"
Man Ray [1890-1979], właściwie Emannuel Radnitzky, działający pod pseudonimem od 1909 roku, był synem rosyjskich imigrantów żydowskiego pochodzenia. Urodził się w Stanach Zjednoczonych w Pensylwanii, natomiast swoją karierę artystyczną rozwijał w Nowym Jorku i Paryżu. Uznawany za prekursora Surrealizmu, Dadaistę i Futurystę. Nie ograniczał się do jednego medium artystycznego, korzystał zarówno z przedmiotów codziennego użytku jak również malował, rzeźbił i rysował. Najbardziej znanymi jego pracami są fotografie, który wykonywał od początku kariery, aż do lat 60-tych. Serie prac, które tworzył określał mianem "Rayography" - artysta świadomie prześwietlał obiekty korzystając przy tym ze specjalnych światłoczułych papierów. Mimo, iż został zapamiętany przez wielu jako fotograf, przyznawał wyższość malarstwu. Inspirował się kubistami, u których najbardziej cenił płaskość przedstawień. Cecha ta stała się znamienna dla jego wczesnych dzieł jak i tych ostatnich, do których możemy zaliczyć serię "Electro-magie".
Dzieło "Bez tytułu" zostało wykonane w Paryżu, przy użyciu akwaforty i akwatinty. Głównym motywem powyższej pracy jak i pozostałych z serii jest dłoń, w tym przypadku zwielokrotniona, okalająca głowę kobiety. Wydaje się, iż istotny w późnych pracach Man Raya był zmysł dotyku i manualny, haptyczny sposób odbioru sztuki.