Loża reżysera
020069 Charles-Paul RENOUARD [1845-1924]
Loża reżysera
z albumu "Le nouvel Opéra" (wyd. 1881 r.)
akwaforta i akwatinta na papierze
wymiary: 30,5 x 35,5 cm/ 27,1 x 31,4 cm
w lewym dolnym rogu napis: "Loge de Mr. le Directeur / P.R"
Charles Paul Renouard [1845, Cour-Cheverny, Francja - 1924, Paryż, Francja], francuski grafik, rysownik, ilustrator i malarz.
Od 14 roku życia Renouard mieszkał w Paryżu, gdzie początkowo pracował jako malarz naścienny/ malarz fresków. Jego rysunki, prezentowane na dziedzińcu Akademii Sztuk Pięknych w Paryżu, zostały szybko docenione przez Isidore'a Alexandre'a Augustina Pilsa. Znajomość zaowocowała m.in. wspólną pracą przy wystroju wnętrz paryskiej Opery Garnier, gdzie w 1875 r. Renouard samodzielnie wykonał freski na sklepieniu reprezentacyjnej klatki schodowej. W ten sposób rozpoczęła się jego błyskotliwa kariera.
Zwiększenie produkcji czasopism i wydawnictw drukowanych w tym okresie oferowało szeroką gamę możliwości dla ilustratorów. Od 1875 do 1880 roku Paul Renouard pracował dla magazynów L'Art, L'Illustration i Paris Illustré. Jednocześnie wystawiał swoje prace podczas Salonu Paryskiego, na którym debiutował w 1877 roku.
W 1884 roku został zatrudniony jako rysownik w czasopiśmie Graphic of London. Pracował jako profesor w École nationale supérieure des arts décoratifs, gdzie zaprzyjaźnił się z malarzami Jeanem-Josephem Weertsem i Edgarem Degas. Renouard był członkiem Société des Artistes Français i Société Nationale des Beaux-Arts, otrzymał złote medale na Wystawach Światowych w Paryżu w 1889 i w 1900 roku, został również członkiem Legii Honorowej w 1893 roku.
Renouard ilustrował wielkie wydarzenia swoich czasów: proces Dreyfusa i Zoli, jubileusz królowej Anglii, sesje kongresu, światowe targi oraz I wojnę światową. Zawdzięczamy mu wiele portretów ludzi z różnych klas społecznych, od głów państw po dokerów pracujących na brzegach Tamizy. Często odwiedzał operę paryską, by obserwować i rysować tancerzy oraz publiczność, co stanowiło jeden z jego ulubionych tematów malarskich. W swojej twórczości podejmował także motyw animalistyczny, stając się wirtuozem w szkicowaniu zwierząt.
Wydał wiele albumów ze swoimi pracami, począwszy od Le Nouvel Opéra z 1881 roku, zawierającego trzydzieści rycin i akwatint.
Prace Renouarda znajdują się w licznych muzeach na całym świecie, m.in. w Paryżu, Brukseli i San Francisco. Kolekcja grafik artysty, zgromadzona przez japońskiego marszanda Tadamasa Hayashi, organizatora indywidualnej, paryskiej wystawy Renouarda w 1894 roku, znajduje się w Muzeum Narodowym w Tokio.