140032 prawd. Alfred CHENEY JOHNSTON
Tancerka w rewii "The Passing show of 1923", Nowy Jork, 1923 r.
fotografia czarno-biała na papierze
wym.: 33,7 cmx26,3 cm/55 cmx47 cm (w ramie)
znak studia fotograficznego "White Studio 17. N.Y."
Alfred CHENEY JOHNSTON [1885-1971] Amerykański fotograf działający w Nowym Jorku, znany głównie z fotografii tancerek Ziegfeld Follies a także aktorek, aktorów i innych osobistości ze świata filmu. W 1908 roku ukończył studia z zakresu malarstwa i ilustracji w National Academy of Design. Początkowo pracował jako malarz portretowy, ale nie odniósł sukcesu. Za namową swojego przyjaciela, znanego ilustratora Charlesa Dana Gibsona, zajął się fotografią. Około roku 1917 został zatrudniony jako kontraktowy fotograf przez Florenza Ziegfelda. Ponadto Johnston prowadził kilka komercyjnych studiów fotograficznych.
Fotografia przedstawia najprawdopodobniej Verę Ross, aktorkę i tancerkę występującą w rewiach, musicalach i operetkach na Broadwayu (m.in. Piraci z Penzance, Mikado), w latach 20. i 30. XX w. Nakrycie głowy tancerki zaprojektował Romain de Tirtoff znany pod pseudonimem Erté. Artysta czynny był w wielu dziedzinach sztuki: rzeźbie, grafice, modzie. Związany był głównie z Paryżem, w połowie lat 20. zaczął współpracę z producentami filmowymi i teatralnymi w Hollywood. Projektował kostiumy oraz scenografie, jego pomysły na dekoracje wykorzystane zostały m.in. w Ziegfeld Follies w 1923 roku. Dorobek artystyczny Erté jest bardzo obszerny, wszystkie projekty artysty łączy stylistyka Art deco, w której doskonale się spełniał i której pozostał wierny do końca kariery. Jego prace można znaleźć w kolekcjach Victoria and Albert Museum oraz Metropolitan Museum of Art.
"The Passing show of 1923", był rewią w dwóch aktach wystawianą od stycznia do września 1923 roku. Przedstawienie wyreżyserował J. C. Huffman, przy współpracy z Jacobem J. Shubertem, za choreografię odpowiedzialny był Allan K. Foster. Musical wystawiony został 118 razy w Winter Garden Theatre na Broadwayu.